صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۵۴۰۶

قدرت نرم و مکتب سلیمانی

پایگاه بصیرت / دکترحسین اکبری

قدرت نرم در مکتب شهید سلیمانی در حوزه عمل نیز در سه سطح فرهنگی، ارزش‌ها و دیپلماسی مقاومت براساس اظهارات و اقدامات حاج قاسم بررسی می‌شود.

 

سطح فرهنگی

الف‌ـ ایرانی بودن: چه ارزشی دارد که کسی پاسپورت ما را قبول دارد یا ندارد؟ بله رتبه پاسپورت مهم است، اما آیا مهم‌تر از عزت ماست؟ عزت و استقلال ما امروز بر هر چیزی ارجحیت دارد. (بیانات شهید سلیمانی در سالگرد شهادت شهید شاطری) من وقتی صحنه نابخردانه آن نادان در آتش زدن پرچم ایران را دیدم، خیلی دلم سوخت؛ گفتم ای کاش به جای پرچم، خود من را (نه تصویر من را) ده بار آتش می‌زدند؛ چراکه ما برای سرفرازی این پرچم در هر قله‌ای ده شهید داده‌ایم.  (بیانات شهید سلیمانی در جمع رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس استان کرمان)

ب‌ـ انقلاب اسلامی: اینکه گفته می‌شود صدور انقلاب، خود انقلاب یک چارچوب مجازی دارد و غیر قابل لمس است. انقلاب یک فکر است. صدور انقلاب در دو بعد تبلور پیدا کرد. یکی در بعد ساختاری و شاکله این نظام، و بعد دوم در چارچوب، مدل‌ها و الگوها بود که خیلی مهم بود، مثل حکم یا آیه‌ای است که نازل شده است. مردم قرائت می‌کنند؛ اما وقتی تجلی آن را در سنت نبی معظم اسلام می‌بینند آن وقت ملموس می‌شود، قابل اندازه‌گیری می‌شود. قابلیت الگو ومدل پیدا می‌کند. خود جمهوری اسلامی یک مدل است، اما در درون این مدلی که جمهوری اسلامی ارائه کرد، الگوهایی بروز داد که آن الگوها تأثیر اولیه و اساسی در صدور انقلاب و تحول در عالم اسلامی داشتند و این مربوط به ویژگی شخصیت‌ها و اشخاص بود. (سخنان شهید سلیمانی در سالگرد شهید شاطری)

ج‌ـ ولایت فقیه و مرجعیت: امام دو رکن ارزشمند را برای ما به یادگار گذاشت؛ یکی نظام جمهوری اسلامی و دیگری ولایت فقیه؛ اینها لازم و ملزوم هم‌ هستند؛ مانند خیمه و تیرک وسط خیمه است، خیمه بدون تیرک پابرجا نمی‌ماند. تعارف که نداریم، ولایت فقیه را که برداریم، تاریخ این کشور کاملاً معلوم است... (سخنان شهید در یادواره شهیدان محمدی‌پور)

د‌ـ فرهنگ جهاد و شهادت: بین جهاد و جنگ به عنوان یک عمل نظامی خیلی تفاوت وجود دارد. جهاد ویژگی‌ها و ساختار خود را دارد؛ لذا همه عمل‌هایی را که در جبهه صورت می‌گرفت؛ حتی اعمال نظامی بر پایه جهاد بود. جهاد است که بن‌بست‌ها را می‌شکند عمل نظامی بن‌بست دارد؛ ولی جهاد بن‌بست ندارد. در عمل نظامی  ما با یک توان نابرابر و امکانات کاملاً ابتدایی در مقابل دشمن قرار داشتیم... اصل این جسارت و این شجاعت و عمل جهادی مهم بود و این روح جهادی بود که بن‌بست‌ها را می‌شکست. (بیانات شهید سلیمانی در دهمین کنگره شهدای کرمان)

 

ارزش‌های انقلاب اسلامی

الف‌ـ حکومت اسلامی: اگر می‌خواهیم در ساختار نظام مقدس جمهوری اسلامی اثرگذار شویم، باید از خودمان عبور کنیم، اگر عبور کردیم مانند شهدا می‌شویم، شهدای ما چرا این پیروزی را به وجود آوردند؟ چون خود را در خود حل کردند. اگر از من تعریف کردند و گفتند مالک اشتر و من باورم شد؛ سقوط می‌کنم؛ اما اگر درون خودم ذلیل شدم، خداوند مرا بزرگ می‌کند. (بیانات شهید سلیمانی در هجدهمین نشست عمومی بصیرت)

ب‌ـ مدیریت انقلابی: یک عمل موفق انقلابی چیست؟ برخی مفهوم مدیریت انقلابی و انقلابی بودن را با بی‌برنامگی، هرج و مرج و بی‌انضباطی تفسیر می‌کنند که تعبیری ناجوانمردانه است. مهم‌ترین مشخصه مدیریت انقلابی، معنویت است و امام راحل مصداق حقیقی عمل و مدیریت انقلابی است. امروز انقلاب، خود را مدیون مدیریت انقلابی حضرت امام می‌داند... انقلابی کسی است که مرگ را بر زندگی ذلت‌بار ترجیح داد، عمل انقلابی، عمل طلبه شهید همچون شهید ردانی است... عمل انقلابی، عملی است که منافع ملت و اسلام را بر شخص خود ترجیح داده و در سختی‌ها و شدت‌ها، گوش به فرمان‌ترین بوده و عذر نتراشیده و سینه خود را سپر می‌کند؛ همانند عمل شهدای مدافع حرم که خانه و نوامیس آنها در خطر نیست؛ اما در سوریه حاضر شده، از اسلام دفاع می‌کنند. (بیانات شهید سلیمانی در همایش حوزه انقلابی، مدرسه علمی دارالشفاء قم)

ج‌ـ وحدت کلمه در نظام: من متأسفم برای کسانی که نام خط امام و پیروی از خط امام را بر خود می‌گذارند؛ اما به جای نامه سرگشاده نوشتن به استکبار و دشمن صهیونیست، نامه سرگشاده به ولی ایستاده در خط مقدم مقابل دشمن می‌نویسند. این هنر است؟ این پیروی از خط امام است؟ من به کسانی که در گوشه‌ای نشستند، عرض می‌کنم امروز این توقع از شما نیست که بخواهید از ولی‌فقیه انتظار داشته باشید در مقابل گناه شما از شما عذرخواهی کند. خط امام این است که آبرو را در دست بگیرید و به خدمت رهبری بروید. این بر آبروی شما می‌افزاید؛ نه اینکه در گوشه‌ای کز کنید و بر علیه نظامی که امام آن را تأسیس کرده است و بیش از ۲۰۰ هزار نفر به پای این نظام شهید شده‌اند پز اپوزیسیون بدهید. این غلط است. (بیانات شهید سلیمانی در راهپیمایی 22 بهمن سال 1396 در کرمان)

 

سیاست خارجی یا دیپلماسی مقاومت

الف‌ـ سلطه‌ستیزی: دشمن امروز به یقین بعد از ۳۰ سال انقلاب به این جمع‌بندی رسیده است که این انقلاب با عملیات نظامی امکان شکست ندارد اگر امکانش بود، یقین بدانید ذره‌ای تردید نمی‌کردند. یک روز درنگ نمی‌کردند. این حرف‌ها که می‌زنند سیاست دموکراتیک از جمهوری‌خواهان متفاوت است، حرف بیخودی است، اگر می‌دانستند با عمل نظامی بر کشور ما فائق می‌آیند، یک ثانیه درنگ نمی‌کردند. آن چیزی که آنها را متوقف کرده، جمع‌بندی قطعی‌شان از شکست و عدم توفیق است. (بیانات شهید سلیمانی در یادواره شهیدان محمدی‌پور)

ب‌ـ گفتمان مقاومت: فلسطین، لبنان و عراق سه محور اساسی تحولات ۱۵ سال اخیر منطقه بود. دستاوردهای بی‌بدیل جمهوری اسلامی و موقعیت تعیین‌کننده ایران در سه محور، واقعیتی است که دشمنان نیز به آن اذعان می‌کنند. تحقق دموکراسی و مردم‌سالاری در هر نقطه از جهان اسلام، به نفع جمهوری اسلامی و به ضرر غرب خواهد بود. دو پیروزی مستقیم حزب‌الله لبنان در مجبور کردن نیروهای آمریکایی برای خروج از لبنان در سال ۲۰۰۰ و پیروزی خیره‌کننده در جنگ ۳۳ روزه با ارتش رژیم صهیونیستی، نشان‌دهنده اقتدار حزب‌الله لبنان، یعنی مولود مبارک انقلاب اسلامی است. (بیانات شهید سلیمانی در سالگرد شهید شاطری)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات